Här kommer ett par förtydliganden kring läsläxan som ska vara färdig till fredag:
-Barnen läser först boken tyst för sig själv, eller tillsammans med en vuxen. Sedan görs uppgift 1 och 2 tillsammans med en vuxen. Tänk på att det viktigaste är att barnen ska kunna läsa begripligt och att de övar munnen vid att uttala de engelska ljuden. Perfekta uttal är inte ett krav. Välj gärna något visst ljud eller några ord som ni tränar lite extra på.
-Uppgift 3 och 4 kan göras med en vuxen, eller på egen hand. De barn som inte har någon specifik uppgift på en stencil med sig ska välja ut 10 svåra ord (betydelsemässigt och/eller stavningsmässigt) och översätta dessa med hjälp av något slags uppslagsverk (bok/dator). De ska skriva in dem i sin bok.
-De barn som valt svårare och tjockare böcker behöver inte läsa ut hela boken. De läser så mycket som det känns rimligt att göra på en vecka, kanske 50-100 sidor beroende på bokens svårighetsgrad, mängd bilder osv. De berättar då bara om vad som hänt dittills i uppgift 1. De får sedan läsare vidare boken som bänkbok och/eller till nästa läsläxa. Då berättar de för er vad som hänt sedan sist.
Frågor? Maila mig! clara.magdesjo@utb.lund.se
-Barnen läser först boken tyst för sig själv, eller tillsammans med en vuxen. Sedan görs uppgift 1 och 2 tillsammans med en vuxen. Tänk på att det viktigaste är att barnen ska kunna läsa begripligt och att de övar munnen vid att uttala de engelska ljuden. Perfekta uttal är inte ett krav. Välj gärna något visst ljud eller några ord som ni tränar lite extra på.
-Uppgift 3 och 4 kan göras med en vuxen, eller på egen hand. De barn som inte har någon specifik uppgift på en stencil med sig ska välja ut 10 svåra ord (betydelsemässigt och/eller stavningsmässigt) och översätta dessa med hjälp av något slags uppslagsverk (bok/dator). De ska skriva in dem i sin bok.
-De barn som valt svårare och tjockare böcker behöver inte läsa ut hela boken. De läser så mycket som det känns rimligt att göra på en vecka, kanske 50-100 sidor beroende på bokens svårighetsgrad, mängd bilder osv. De berättar då bara om vad som hänt dittills i uppgift 1. De får sedan läsare vidare boken som bänkbok och/eller till nästa läsläxa. Då berättar de för er vad som hänt sedan sist.
Frågor? Maila mig! clara.magdesjo@utb.lund.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar