Vi har nu kommit igång med vårt tema-arbete. I tisdags såg vi filmen Megamind och diskuterade tillsammans gott/ont, om man föds ond eller varför man blir det. Barnen kom in på Hitler och ville veta mer om honom, så jag lovade att vi ska lära oss mer om honom längre fram. Vi tycker det är viktigt att ta till fasta på barnens intressen och vetgirighet.
Efter detta fick barnen skriva och rita om en egen superhjälte. De fick berätta om dennes uppväxt och hur det påverkat om denne blivit ond/god. Barnen har arbetat med detta med stort engagemang under förra veckan.
I förra veckan hade vi rollspel och diskussion kring dilemmafrågor. De fick, gruppvis, små korta scenarion som de skulle spela upp inför klassen och hitta på en lösning till. Klassen fick sedan tycka till om det borde lösts på något annat vis. Det kunde t.ex. vara att någon hittade pengar i skogen, att någon såg en klasskamrat fuska på ett prov eller liknande.
I fredags har vi börjat läsa Robin Hood som högläsningsbok, och idag har vi börjat förbereda intervju-frågor om rätt & fel (moral och etik, samt lagar). I veckan kommer de få i läxa att intervjua en äldre släkting eller vän (tex. farmor/morfar). Mer info om detta kommer inom kort.
På engelskan jobbar vi med kroppens delar. I fredags fick de spela ett litet spel där man slår en tärning och ritar ett monster. De ska sedan färglägga sitt monster, namnge och skriva en beskrivning om sitt monster. Sedan får de berätta om sitt monster för klassen. Vi kommer alltså fortsätta arbeta med detta denna veckan, då kommer de också få läsläxa.
I matten arbetade de i fredags med tangram i par. Det var klurigt och utmanande för barnen och de jobbade på bra.
Glöm inte: på fredag är det studiedag! Läxorna är därför till torsdag.
Tyvärr måste vi återigen meddela att löss hittats i klassen. Även flera andra klasser på skolan har haft problem med detta i veckan. Snälla kolla era barn och er själva! Ibland kan man ha löss utan att det kliar eller märks på annat vis.
Efter detta fick barnen skriva och rita om en egen superhjälte. De fick berätta om dennes uppväxt och hur det påverkat om denne blivit ond/god. Barnen har arbetat med detta med stort engagemang under förra veckan.
I förra veckan hade vi rollspel och diskussion kring dilemmafrågor. De fick, gruppvis, små korta scenarion som de skulle spela upp inför klassen och hitta på en lösning till. Klassen fick sedan tycka till om det borde lösts på något annat vis. Det kunde t.ex. vara att någon hittade pengar i skogen, att någon såg en klasskamrat fuska på ett prov eller liknande.
I fredags har vi börjat läsa Robin Hood som högläsningsbok, och idag har vi börjat förbereda intervju-frågor om rätt & fel (moral och etik, samt lagar). I veckan kommer de få i läxa att intervjua en äldre släkting eller vän (tex. farmor/morfar). Mer info om detta kommer inom kort.
På engelskan jobbar vi med kroppens delar. I fredags fick de spela ett litet spel där man slår en tärning och ritar ett monster. De ska sedan färglägga sitt monster, namnge och skriva en beskrivning om sitt monster. Sedan får de berätta om sitt monster för klassen. Vi kommer alltså fortsätta arbeta med detta denna veckan, då kommer de också få läsläxa.
I matten arbetade de i fredags med tangram i par. Det var klurigt och utmanande för barnen och de jobbade på bra.
Glöm inte: på fredag är det studiedag! Läxorna är därför till torsdag.
Tyvärr måste vi återigen meddela att löss hittats i klassen. Även flera andra klasser på skolan har haft problem med detta i veckan. Snälla kolla era barn och er själva! Ibland kan man ha löss utan att det kliar eller märks på annat vis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar