Den här veckan har vi fortsatt med vårt temaarbete. Vi har bland annat pratat om prinsar och prinsessor i klassiska sagor och sedan fick barnen skriva en berättelse där prinsarna är vackra, rädda och räddas av modiga prinsessor med svärd.
Vi har läst om Drottning Christina och även läst vidare i boken "Dårifinkar och dönickar", där flickan Simone misstas för en pojke på sin nya skola och fastnar i rollen som den tuffa Simon.
Idag såg vi filmen Billy Elliot, som handlar om en pojke som vill dansa balett, men inte tillåts av sin far. Barnen har sedan fått diskutera och svara på frågor efteråt.
Vi jobbar vidare med temat i cirka en och en halv vecka till nu ungefär, enligt planen.
Nästa torsdag, den 23/1, har vi tillsammans beslutat att ha ett litet socialt experiment i klassen. De som vill ska då klä sig i kläder som är typiska för det andra könet, t. ex. pojkarna kan ha puffärm, rosa kläder eller kjol. Det ska inte bli något överdrivet med peruk och flams och trams, utan tanken är att det ska vara precis som en vanlig flicka kan vara klädd i skolan, eller vice versa. Vi gör detta för att känna hur det känns att bryta mot normer och hur man blir bemött när man gör det. Vi kommer sedan diskutera hur det känts och vad man fått för kommentarer.
Vi vill understryka att detta är helt frivilligt för alla! Man måste inte heller byta alla kläder, utan kanske bara har en hårklämma eller en tröja med glitter på t. ex, som pojke.
Vi arbetar förstås även med andra ämnen i skolan. I engelskan håller barnen på med ett faktaarbete om ett valfritt arbetsområde, vilket de varit väldigt engagerade i. Det skrivs om allt från kaniner till sportbilar.
I matten hade vi idag skrivning, som vi kommer gå igenom med barnen i nästa vecka.
Hoppas ni alla får en skön helg!
Vi har läst om Drottning Christina och även läst vidare i boken "Dårifinkar och dönickar", där flickan Simone misstas för en pojke på sin nya skola och fastnar i rollen som den tuffa Simon.
Idag såg vi filmen Billy Elliot, som handlar om en pojke som vill dansa balett, men inte tillåts av sin far. Barnen har sedan fått diskutera och svara på frågor efteråt.
Vi jobbar vidare med temat i cirka en och en halv vecka till nu ungefär, enligt planen.
Nästa torsdag, den 23/1, har vi tillsammans beslutat att ha ett litet socialt experiment i klassen. De som vill ska då klä sig i kläder som är typiska för det andra könet, t. ex. pojkarna kan ha puffärm, rosa kläder eller kjol. Det ska inte bli något överdrivet med peruk och flams och trams, utan tanken är att det ska vara precis som en vanlig flicka kan vara klädd i skolan, eller vice versa. Vi gör detta för att känna hur det känns att bryta mot normer och hur man blir bemött när man gör det. Vi kommer sedan diskutera hur det känts och vad man fått för kommentarer.
Vi vill understryka att detta är helt frivilligt för alla! Man måste inte heller byta alla kläder, utan kanske bara har en hårklämma eller en tröja med glitter på t. ex, som pojke.
Vi arbetar förstås även med andra ämnen i skolan. I engelskan håller barnen på med ett faktaarbete om ett valfritt arbetsområde, vilket de varit väldigt engagerade i. Det skrivs om allt från kaniner till sportbilar.
I matten hade vi idag skrivning, som vi kommer gå igenom med barnen i nästa vecka.
Hoppas ni alla får en skön helg!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar