Vi har nyligen påbörjat arbetet med Skogens hemlighet. I Skogens hemlighet berättar varje barn om två små mystiska väsen som bor i en stor skog. Det kommer bli en berättelse med flera kapitel, och varje kapitel kompletteras av en eller två bilder. Detta arbete kommer vi arbeta med fortlöpande under våren.
Barnen ska denna vecka börja skriva om hur deras väsen bor. Förra veckan beskrev de vad deras väsen var för ena, hur de ser ut och vad de heter. Skrivandet utgår från en viss mall som alla följer, men de får sedan fylla texten med sitt eget innehåll. Mallen finns både för att underlätta skrivandet (det är lättare att skriva när man har vissa riktlinjer att följa) och för att utmana (vissa saker måste finnas med, även om det är sådant man tycker är svårt att beskriva).
Syftet med detta arbete är att eleverna ska få träna sig i att skriva en längre berättelse som håller en röd tråd. Genom skrivandet tränas, utöver berättarteknik, även stavning och ordförråd. Vi kommer efter hand ge skrivtips och prata om hur man kan förbättra sitt skrivande, både individuellt och tillsammans i helklass.
Så småningom kommer vi även börja med kamratbedömning av texterna. Barnen lär av att läsa varandras texter och tränar sig i att ge och ta konstruktiv feedback.Barnen ska också träna sin förmåga att bearbeta och förbättra sin egen text efter att ha fått feedback.
Barnen tränar sin förmåga att disponera en text, att skriva in snyggt i sin skrivbok samt att illustrera sina texter.
Barnen ska denna vecka börja skriva om hur deras väsen bor. Förra veckan beskrev de vad deras väsen var för ena, hur de ser ut och vad de heter. Skrivandet utgår från en viss mall som alla följer, men de får sedan fylla texten med sitt eget innehåll. Mallen finns både för att underlätta skrivandet (det är lättare att skriva när man har vissa riktlinjer att följa) och för att utmana (vissa saker måste finnas med, även om det är sådant man tycker är svårt att beskriva).
Syftet med detta arbete är att eleverna ska få träna sig i att skriva en längre berättelse som håller en röd tråd. Genom skrivandet tränas, utöver berättarteknik, även stavning och ordförråd. Vi kommer efter hand ge skrivtips och prata om hur man kan förbättra sitt skrivande, både individuellt och tillsammans i helklass.
Så småningom kommer vi även börja med kamratbedömning av texterna. Barnen lär av att läsa varandras texter och tränar sig i att ge och ta konstruktiv feedback.Barnen ska också träna sin förmåga att bearbeta och förbättra sin egen text efter att ha fått feedback.
Barnen tränar sin förmåga att disponera en text, att skriva in snyggt i sin skrivbok samt att illustrera sina texter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar