tisdag 4 februari 2014

Veckobrev mitt i veckan

Nu har vi avslutat vårt arbete med Tema: tjejer och killar. Vi avslutade förra veckan att prata och skriva om vår högläsningsbok, Dårfinkar och dönickar, i fredags. Barnen fick även rita en bild till varsin scen ur boken. På måndagen gjorde vi en utvärdering av hela temat, både muntligt och skriftligt. Barnen fick sedan göra baksida och jobba klart med sådant de inte hunnit färdigt med. De som fortfarande har något kvar att göra med temaboken får använda läxhjälpstid eller andra småstunder till detta.

I SO startade vi idag upp ett pararbete i geografi, där barnen får göra en powerpoint om ett landskap per par. Barnen ska så småningom få presentera sin powerpoint och lämna feedback på varandra arbeten och redovisningnar. I musiken kommer de även skriva en sång om samma landskap.
Lite längre fram kommer vi även ha kartprov på Sveriges geografi.
I början av nästa vecka kommer vi också börja med religion. Vi kommer arbeta med de tre abrahamitiska religionerna: judendom, kristendom och islam.

Imorgon och på torsdag ska vi bygga egna broar tillsammans med klass 4A, som ett litet projekt i teknik. Barnen kommer få göra ritningar och sedan bygga en bro tillsammans i grupp, av sugrör. Sedan får grupperna redovisa hur de har tänkt och hur det gått för dem.

I matte jobbar vi med tid och datum. Imorgon ska stencilen lämnas in. På torsdag blir det ett mindre förhör på det som stencilen går igenom. Mattetmålet är till tisdag nästa vecka, men på fredagens lektion kommer vi arbeta med tidtabeller, alltså inte med boken.

I engelska jobbar vi denna veckan med rim. Barnen har parvis fått hitta på rim om djur. De har ritat till och får komma fram och läsa upp sina rim på fredag.

Vi har just valt en ny högläsningsbok. Tre barn i klassen lottades ut till en bok-kommité och fick välja ut tre böcker. Klassen röstade sedan på den bok de helst ville höra. Flest röster fick denna gång "Varning för Pitbull-Terje", som vi satte igång med idag.
I eftermiddag kommer vår lärarstudent Madeleine hålla en lektion om poesi, sedan ska barnen få skriva egna dikter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar